Skip to main content
4.4.3

Fremtidsutsikter – Maritim transport i et 2050-perspektiv

Sjøfarten står overfor teknologiutvikling og innovasjon for å redusere utslippene. Det vil også innebære utvikling av teknologi og verdikjeder for fremtidens energibærere som elektrisitet, hydrogen og ammoniakk.

En kvinne sitter på dekk og ser en annen ferge ut på fjorden.

Det er nødvendig å investere i grønn teknologi

For å lykkes, må hele verdikjeden for fossilfrie drivstoff og eventuelt karbonfangst og -lagring (CCS) være økonomisk bærekraftig. Enova har ikke alle svarene på hva som vil fungere best i et lavutslippssamfunn, og vil derfor legge til rette for at markedet kan prøve ut de løsningene med størst potensial.

Norge er en stor maritim nasjon med en verdikjede som strekker seg hele veien fra rederier til verft og utstyrsleverandører. Vi har et unikt utgangspunkt til å påvirke global teknologiutvikling og endre verdensmarkedet for nullutslippsfartøy.

Internasjonale krav og reguleringer fra EU og Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) er sterke drivere for utvikling. Her hjemme vil økende CO2-avgifter redusere prisforskjellen mellom grønt og fossilt drivstoff. Forventninger fra vareeiere og forbrukere vil også øke tempoet i omstillingen frem mot 2050.

Samtidig stiller finansmarkedet stadig høyere krav til klimaavtrykket til prosjektene de investerer i. Rederiene må derfor investere i grønn teknologi når de fornyer flåten sin. Dette kan føre til et raskt teknologiskifte i sjøtransporten. Rederier som leder an i det grønne skiftet vil få et betydelig konkurransefortrinn.

Rederiene må derfor investere i grønn teknologi når de fornyer flåten sin.

Energibærere for morgendagens skipsfart

Hva som blir fremtidens energibærere, er ikke alltid enkelt å vite. Det er stor interesse for elektrisitet, hydrogen og ammoniakk – ofte i kombinasjon. Enova vil følge utviklingen og tilpasse sine virkemidler for å bidra til teknologiutvikling og

, der det er muligheter for varig
.

Lading av batterier og produksjon av grønt hydrogen og ammoniakk krever mye kraft. Det vil trolig derfor være et økende behov for fornybar kraft og

i årene fremover. Det er en risiko for at mangel på kraft og effekt vil bremse den grønne omstillingen. Ny teknologi kan bidra med løsninger som reduserer belastningen på kraftnettet. Enova må derfor ta hensyn til også dette i virkemiddelutformingen.

En person i blå våtdrakt befinner seg i et fartøy mens han kikker ned i et rør.

En satsing på hydrogen og ammoniakk

Hydrogen og ammoniakk er fortsatt umoden teknologi i fartøy. I 2024 har Enova støttet 11 hydrogenfartøy og 13 ammoniakkfartøy. Likevel er det ikke nok for å oppnå målet om en fungerende verdikjede for disse energibærerne. Denne satsningen vil derfor fortsette i årene som kommer. Fem anlegg for produksjon og distribusjon av hydrogen ble støttet i 2024 og i løpet av 2025 planlegger Enova å lansere virkemiddel for distribusjon av ammoniakk.

På lang sikt er målet at disse energibærerne vil kunne konkurrere med de fossile alternativene uten subsidier. En forutsetning for å komme dit, er at fossile utslipp blir priset gjennom virkemidler som kvoter eller avgifter.

Tilgang på grønne energibærere er i dag begrenset og dyrere enn fossile alternativer, noe som gjør energieffektivisering av fartøy viktigere enn noen gang. Enova vil fortsatt støtte energieffektiviseringstiltak som en del av prosjektene som mottar støtte.

Rune - Markedssjef Maritim transport
Den dynamikken innenfor maritim sektor, den er ganske unik og spennende å jobbe med, altså. Jeg håper bare at jeg lever lenge nok til at jeg får se hvordan det her spiller seg ut. For det er så mange initiativ og muligheter. Er det hydrogen? Er det ammoniakk? Er det metanol? Er det CCS ombord i fartøyene? Er det batterier? Er det seil eller autonomi? Det er så mye initiativ. Det er så mye som foregår! Hva som blir den løsningen som lever i lavutslippssamfunnet, nei det vet jeg ikke. Det kan til og med dukke opp noe merkelige ting. Kjernekraft er det jo mange som diskuterer nå. Kanskje det skal brukes ombord på fartøy, hvem vet? Det jeg er helt sikker på er at utslippene skal ned og vil gå ned. Det er jeg helt overbevist om. Helt ned til null og før eller siden. Vi kommer til å se strukturelle endringer på måten vi frakter ting. Mer transport vil nok gå over i fra vei til sjøen. Jeg er veldig optimistisk på maritim næring sin fremtid. Men det er store omstillinger som er nødvendig for at dette skal gå bra. Hvis jeg skal si noe til den maritime industrien, så er det bare å ta innover seg at prisen på fossilt drivstoff og utslipp, den kommer til å gå opp fremover. Så tenk på at det du investerer i dag det skal du kanskje leve med langt ut på 2050-tallet.
0:00/0:01
Et skip ligger til kai, med en mann som går med ryggen til.