Skip to main content
4.3.1

Landtransport i et klimaperspektiv

Veitrafikken står for en betydelig andel av våre utslipp. Det finnes allerede teknologi for utslippsfri transport for de fleste typer kjøretøy.

Mann smiler foran en elektrisk lastebil.

Godt på vei, men et stykke igjen

Veitrafikken står for 17 prosent av Norges utslipp av klimagasser. Heldigvis finnes det allerede teknologi for utslippsfri transport innen de fleste kjøretøytypene. For de aller fleste kjøretøyene der dette mangler, kommer vi trolig langt på vei i fremtiden.

De samlede utslippene fra veitrafikk gikk opp med nær åtte prosent i årene 1990 til 2023. En gradvis økning skjedde mellom 1990 til 2007. Siden 2008 har utslippene stabilisert seg, før det i 2022 til 2023 ble en nedgang på utslipp på nesten åtte prosent.

De siste års reduksjoner har i stor grad en årsak: stadig flere elbiler. Nesten ni av ti som kjøpte en ny bil i 2024, valgte elektrisk. Dette er en trend vi har sett i flere år. At andelen som velger elektrisk går opp.

Lading av buss på Brattørkaia i Trondheim.

Lette kjøretøy og bybusser er nå forbi

. Videre innfasing kan derfor skje uten støtte fra Enova. Dette kan kreve andre
som skatter, avgifter og reguleringer.

Utslippene fra godstransport er omtrent tre millioner tonn CO2-ekvivalenter. Dette tilsvarer omtrent en tredel av de totale utslippene fra veitrafikken.

I 2023 var andelen nyregistrerte elektriske lastebiler på 12,1 prosent. Tallene for i fjor var 12,4 prosent. Dette viser at Enovas støtte til tyngre kjøretøy er ett av flere virkemidler som må til for å sikre en rask omlegging til utslippsfrie alternativer.

Dette viser at Enovas støtte til tyngre kjøretøy er ett av flere virkemidler som må til for å sikre en rask omlegging til utslippsfrie alternativer.

Tunge nullutslippskjøretøy er en moden teknologi på flere typer kjøretøy. Likevel er det et behov for å bli kjent med kjøretøyene og høste erfaring. Hydrogen kan også være en aktuell løsning for lastebiler for langtransport fremover.

Mann i caps drikker kaffe mens han lader sin elektriske lastebil.

En infrastruktur som snart er på plass

Gjennom 2024 har Enova støttet etablering av mange ladestasjoner. Det tar gjerne fra ett til halvannet år fra tilsagn om støtte er gitt til ladestasjonene åpner. Samtidig vil lovnaden om at det vil komme lade- og fyllestasjoner, trolig føre til at det legges inn flere bestillinger på utslippsfrie kjøretøy.

Vi er kommet dit at infrastrukturen snart er på plass. Det finnes og stadig flere ladestasjoner og fyllestasjoner langs riksveinettet.

Nærbilde av hånd som stikker laderen i en elektrisk lastebil.