Fremtidsutsikter – Landtransport mot 2050
Norge har vært en veiviser i satsingen på utslippsfri persontransport. Nå er det samme i ferd med å skje i tungtransporten.

Norge i førersetet
Det vil fortsatt ta noe tid før de utslippsfrie alternativene for lastebiler og turbusser blir konkurransedyktige sammenliknet med diesel. Energikostnadene er allerede betydelig lavere for de elektriske alternativene, mens innkjøpsprisen er betydelig høyere. Kostnadene til innkjøp vil gradvis bli mindre etter hvert som produksjonsvolum øker, og prisene for viktige komponenter, som for eksempel batterier, faller.
En viktig forutsetning er at det blir lønnsomt å bygge energistasjoner for alternative drivstoff. I den andre enden av verdikjeden må det lønne seg for transportørene å velge de utslippsfrie løsningene. Alle ledd må fungere for å få et marked som kan stå på egne ben.
Norge har utfordrende topografi og klima. Ved å vise at nullutslippsløsninger fungerer i det kalde nord, kan også utenlandske markeder påvirkes til å ta i bruk slike løsninger.
Enovas hovedoppgave vil være bidra til etterspørsel etter utslippsfrie kjøretøy og ladeinfrastruktur. I tillegg må Enova høste erfaringer fra etablering og drift av både kjøretøy og ladestasjoner.
Til nå er det blitt etablert leverandører av utstyr og tjenester knyttet til ladeløsninger i Norge. Slike etableringer ventes å øke i tiden fremover.

Å ruste Norge til å møte internasjonale krav
Selv om Norge er et foregangsland, er vi avhengige av teknologiutviklingen internasjonalt. Hvor rask innfasingen av utslippsfrie lastebiler og turbusser skjer i Norge, er også sterkt betinget av rammevilkårene gjennom generell, nøytral virkemiddelbruk som skatter, avgifter og reguleringer.
Endringer i de globale markedene, som produksjonskapasitet og etterspørsel, påvirker også utviklingstempoet i den norske transportsektoren. Samtidig vil overgangen til utslippsfri drift i Norge bidra til å bygge opp et marked, i tillegg kunnskap og erfaringer som blant annet forventes å føre til flere etableringer. Især på leverandørsiden, av utstyr og tjenester knyttet til ladeløsninger.
Dette vil skape konkurransekraft, og ruste Norge til å møte internasjonale krav, føringer og økte leveranser av utslippsfrie løsninger.
Selv om Norge er et foregangsland, er vi avhengige av teknologiutviklingen internasjonalt.

Digitalisering og autonomi – sentralt mot 2050
Mot 2050 vil data og digitalisering være sentralt i overgangen til nullutslippsløsninger for landtransport. Denne type datainnhenting kan optimalisere driften. Samtidig baner det vei for større trender og konsepter, som delingsmobilitet, samhandlende intelligente transportsystemer, automatisering og autonomi.
Digitalisering vil gjøre det mulig å bedre koblingen mellom transportmidler, infrastruktur og brukere i et transportsystem. Teknologisk og strukturell innovasjon kan få stor betydning for koordineringen av transportsystemet, og gi effekter på blant annet kapasitetsutnyttelse og effektivitet.
