Rapportering på Enova SF 2024
Enova skal være en fleksibel og tilpasningsdyktig organisasjon som forvalter statlige ressurser på en mest mulig effektiv måte.
Kostnadseffektivitet
Driften av Enova og forvaltningen av
Midler til forvaltning disponeres fra Klima -og energifondet og fordeles på avtalefestede aktiviteter og administrasjonshonorar. Det er sistnevnte som utgjør driftsregnskapet for Enova SF, mens avtalefestede aktiviteter er spesifisert som egen regnskapslinje i Oppstilling av bevilgningsrapport for Klima -og energifondet. Rammen for administrasjonshonoraret fastsettes av Klima- og miljø- departementet i årlig oppdragsbrev til Enova.
Oppfølging og måling av kostnadseffektiviteten i forvaltningen utføres på flere måter og kan til dels være sammensatt å følge opp. Organisasjonen tilstreber en god kostnadskontroll, samtidig som det kontinuerlig arbeides med effektivisering og digitalisering av prosesser. Godt arbeid over flere år har gitt positive effekter på kostnadsutviklingen sett mot utvikling i konsumprisindeks, endringer i oppdragsavtale og antall søknader. Noen av indikatorene som benyttes for oppfølging av at forvaltning skjer på en kostnadseffektiv måte er presentert under.
Figur 3.1.1 viser at kostnadene knyttet til forvaltningen av Klima- og energifondet fra 2019 til 2024 har en høyere vekst enn konsumprisindeksen. De siste tre årene har Enova gjennom Klima- og energifondet hatt økte bevilgninger, økt aktivitet og tilleggsoppdrag som forvaltning av Energitilskuddsordningen og bidrag inn i Nærvarmeordningen. De årlige tilførte midlene til Klima- og energifondet er økt fra 3,2 milliarder kroner i 2019 til 8,6 milliarder kroner i 2024.
Figur 3.1.1 Utvikling i kostnader til administrasjonshonorar og øvrige avtalefestede aktiviteter sett mot utvikling konsumprisindeks
Figur 3.1.1: Figuren viser utvikling i kostnader til administrasjon og øvrige avtalefestede aktiviteter sett mot utvikling i konsumprisindeks i perioden 2015-2024. (2015 = 100).
Digitalisering og automatisering
Enova har de siste årene rettet stor innsats mot digitalisering og automatisering av arbeidsprosesser som gir en mer effektiv saksbehandling og nødvendig handlingsrom for å håndtere et økende antall søknader.
Prosjekt-42, et program for helhetlig virksomhetsstyring og organisasjonsutvikling, er ferdigstilt og vi ser flere positive gevinster fra prosjektet, samtidig som organisasjonen nå har fått oppdaterte prosesser, IT-arkitektur, systemer m.m. som gjør den enda bedre i stand til å foreta ytterligere forbedringer og tilpasninger til fremtidige behov.
Figur 3.1.2 viser kostnader til administrasjon og avtalefestede aktiviteter fordelt på antall søknader mottatt. Figuren viser at den gjennomsnittlige kostnaden per mottatt søknad er redusert med over 80 prosent siden 2015.
Figur 3.1.2 Utvikling i kostnader til administrasjonshonorar og øvrige avtalefestede aktiviteter per søknad mottatt
Figur 3.1.2: Figuren viser utvikling i gjennomsnittlige kostnader til administrasjon og øvrige avtalefestede aktiviteter per søknad mottatt i perioden 2015-2024. Figuren viser også antall søknader mottatt i samme periode.
Andel av midlene i Klima- og energifondet som disponeres til administrasjon og avtalefestede aktiviteter vises i figur 3.1.3. Siden 2018 har andelen kostnader gått betydelig ned. Nivået i 2024 er nede på 2,4 prosent og snittet for avtaleperioden 2021-2024 ligger på 3,5 prosent.
Figur 3.1.3 Andel kostnader administrasjonshonorar og øvrige avtalefestede aktiviteter av totale disponerte midler i Klima- og energifondet
Figur 3.1.3: Figuren viser andel kostnader til administrasjonshonorar og øvrige avtalefestede aktiviteter av totalt disponerte midler fra Klima- og energifondet 2015-2024. Vesentlig nedgang i 2019 skyldes tilsagn på 2,3 mrd. kroner til Equinors prosjekt, Hywind Tampen.
Også for Enovatilskuddet har det vært jobbet målrettet med effektivisering av standard søknadsprosesser, i takt med økt søknadstilfang. Figuren under (figur 3.1.4) viser utviklingen i antall behandlede saker per saksbehandlerårsverk innen denne ordningen, og gjennomsnittlig beløp per sak.